בניה מתועשת או בניה קונבנציונאלית – איך בוחרים ?

שאלת מיליון הדולר (או יותר נכון מיליון השקלים) בעת שיפוץ בית בקיבוץ בפרט, ובעת שיפוץ/בניה של בית בכלל היא האם לבחור בבנייה קונבנציונאלית (בטון ובלוקים) או בבניה מתועשת? אנחנו כישראלים אוהבים לדפוק על הקיר ולהרגיש את הבלוקים שהם יציבים ושהקיר לא חלול, כנראה אחרי 2000 שנות נדודים אנו זקוקים לתחושת יציבות.

אבל בשנים האחרונות מתחילה האופנה מארה"ב להגיע גם אלינו – והבניה המתועשת צוברת תאוצה.

יותר ויותר זוגות בוחרים לשפץ/לבנות את ביתם בבניה מתועשת, משיקולי תקציב בעיקר.

אך ישנם גם יתרונות נוספים כמו מהירות הבנייה, ואיכות הבידוד (הבית המתועש מבודד יותר כי ניתן להכניס בתוך הקיר החלול שכבות בידוד).

אז איך לבחור?

אז איך לבחור אם להגדיל את ביתכם או לבנות אותו מחדש בבנייה מתועשת או בבניה קונבנציונאלית? בשורה התחתונה השיקול העיקרי הוא התקציב.

בנייה מתועשת תעלה כ-5000 ₪ למ"ר לבניה מתועשת לעומת כ- 6000 ₪ למ"ר לבניה קונבנציונאלית (לפני מע"מ). כלומר בניה מתועשת תחסוך 20% מעלות בניית הבית.

לדוגמא: הגדלת בית – הוספה של 40 מ"ר תעלה כ-200,000 ₪ לעומת 240,000 ₪ בבניה קונבנציונאלית. בית חדש בגודל של 120 מ"ר יעלה כ-600,000 ₪ בבניה מתועשת לעומת 720,000 ₪ בבניה קונבנציונאלית.

לדעתי האישית, ומנסיון של מגורים בבית מתועש כבר מעל 10 שנים, פחות משמעותי אם הקיר עשוי מבלוקים או מגבס עם בידוד: שהרי במידה ובוחרים רצפת בטון ,הממ"ד בנוי מבטון ובחרתם בגג רעפים , זה הרי ההבדל היחידי.

מה שיותר משמעותי זה עיצוב הפנים של הבית שמייצר את האווירה ,היופי והיחודיות המאפיינת ומבדילה כל משפחה ממשפחה אחרת.

כך, גם אם לזוג יש תקציב לבניה קונבנציונאלית, אבל אם יבחר בבניה מתועשת יוכל להשקיע יותר במראה הבית – למשל, בחומרי הגמר, בטקסטיל, בגופי התאורה ועוד.

עכשיו תגידו – כן אבל מה אחרי 10 שנים ? ומה אחרי 20 שנה?

הרבה חוששים שהבניה המתועשת לא תחזיק מעמד לאורך שנים… התשובה שלי היא שאין סיבה מוצדקת לחשש הזה.

גם בניה רגילה תדרוש תחזוקה לאורך שנים, חידוש טיח או צבע חיצוני.

ואם מדובר בבית שיש בו גג רעפים על כולו (שימו לב מאוד חשוב לבחור גג רעפים! לא איסכורית, לא שטוח- רק רעפים בבניה מתועשת), גג רעפים ישמור על קירות הבית ואז אין לדעתי הבדל בעמידות בין המבנים לאורך שנים.

דבר נוסף שמפריע לעומדים בפני הבחירה הזו היא המראה הכללי של הבית – חשש שבית מתועש נראה זול וארעי.

כמה עצות:

כאן יש לי כמה עצות עבורכם שמתמקדות בחומרי הגמר ועושות את כל ההבדל:

1. הקפידו על שליכט אקרילי, גם מבחינת איטום וגם מבחינת אסטטיקה.

2. גג רעפים (כבר אמרתי ואומרת שוב), גם מבחינת הגנה על הבית וגם מבחינת מראה.

3. דלתות וחלונות – לא ללכת על הבסיסי, בתחום הזה להשקיע יותר ולקחת רמה מעל הסטנדרט- אלומיניום צבעוני, פרופיל דק ויוקרתי יותר ודלתות איכותיות.

4. לעיתים בניה מתועשת מתאפיינת בקורת פלדה למטה ויושבת מעל האדמה – כדאי להסתיר את זה או עם שמלה (עוד חתיכת לוח גבס שסוגרת מסביב) או עם גינון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *